6
0
GÅ TILLBAKA

Allt om Saluhallen Slakteriets storslagna satsning

ett år sedan
Allt om Saluhallen Slakteriets storslagna satsning

Saluhallen Slakteriet är en av de mest besökta platserna i Västmanland som lockar över 200 000 besökare om året om från städer runt om i vårt avlånga land. Vi berättar mer om historian bakom framgången och har talat med projektledaren Greger Johansson om Saluhallen Slakteriets framtid och visioner. 

Slakteriområdets historia – En resa genom generationer

Elektrolytverket var startskottet för Slakteriområdet. 1918 hade ASEA chefen, Sigfrid Edström ambitionen att göra Västerås till kopparstaden och startade Elektrolytverken i Slakteriområdet. USA kunde efter första världskrigets slut, börja exportera elektrolytkoppar igen och priserna sjönk. Verket tvingades därför stänga ned 1919 och öppnade aldrig upp igen. Under 30-talet drevs Saluhallen Slakteriet av en andelsslakteriförening.

Saluhallen Slakteriet Västerås

Elektrolytverken på Hammarby sjöhage, senare slakteri, 1930-talet. Foto: Ernst Blom, Länsmuseet.

– Man drev sina egna butiker, butiksbussar och 1952 byggdes storkök och kontor. 1971 och framåt drevs området från och till utav olika företag och till slut valde man att lägga ner verksamheten 1990. Några år senare gick lokalerna till Västerås stad, berättar Greger Johansson, projektledare för Saluhallen Slakteriet i en tidigare intervju.

Dubblat antal gäster från starten 

– Det går jättebra för Saluhallen Slakteriet, vi kommer antagligen att slå förra årets besöksnivå och nå 250 000 besökare. Då har vi dubblat antal gäster från starten 2013. Området växer så det knakar, det är en blandning av företag som finns i området och det har kommit in många nya spännande butikskoncept som passar väl med Saluhallen profil, inleder Greger Johansson med.

“Vi lyssnar mycket på marknaden”

– Det är spännande och utmanande tider för handeln generellt, köpbeteénden förändras snabbt. Vi lyssnar mycket på marknaden och försöker möta upp de behov och önskemål som finns. För oss har det resulterat i fyra nya restauranger med nya spännande måltidskoncept med premiär 1 februari 2020. Vår vision är att bli Sveriges bästa mattorg. ”Fine Dining utan pincett”. Vi vill att människor ska kunna välja sin egna favoriträtt och njuta av den tillsammans med sina vänner. Vi ser också över antalet sittplatser, brickhantering, vår innergårdsmiljö och parkeringsplatser. Tre restaurangkoncept är klara, men vi söker fortfarande efter den fjärde, berättar Greger Johansson.

Saluhallen Slakteriet Västerås

Konceptbild för Saluhallen Slakteriet innan öppning.

– Vi kommer även att bygga om Bondens Butik och göra en ny större butik med kylrum och bredare sortiment. Det kommer att vara ett fortsatt fokus på närproducerat men vi vill även kunna erbjuda ett brett sortiment av andra produkter. Gemensamt för produkterna är som vanligt hållbarhet, kvalitet, och passion för maten. Premiär för ny butik beräknas bli under våren nästa år, fortsätter Greger Johansson.

Så har Slakteriområdet utvecklats de senaste 10 åren och framtiden som väntar   

– Slakteriområdet har på 10 år växt från 100 personer som rör sig där under dagtid till ca 2000. Det speglar också utvecklingen i Saluhallen, vi har fler människor som äter luncher, men önskemålet om att kunna handla mer varor finns också. Jag är spänd över att se vår satsning inför 2020 och att den blir så bra som vi tror och att det svarar upp mot våra kunders förväntningar. Vi har idag kö på många av lokalerna på området och det är många nya spännande samarbeten mellan företag på området. Jag önskar att verksamheterna som kommer hit trivs växer och blir framgångsrika, för det är människorna som gör området, berättar Greger Johansson avslutningsvis.

Adress: Slakterigatan 6-10,  Västerås

Saluhallen Slakteriet
Greger Johansson
Saluhallen Slakteriet Västerås