1
0
GÅ TILLBAKA

Kvalitet i mat och service

5 månader sedan
Kvalitet i mat och service
Foto: Carl Lemon, @carllemon på Instagram. 

Den här veckan delar Christoffer Magnusson Domeij, som driver The Nutmeg House, med sig av vad sina åsikter gällande kvalitet. 


Den här veckan ska vi prata om kvalitet. Hur mäter man kvalitet i mat? Vad är bra kvalitet, och mindre bra? Vi börjar med hur man mäter kvalitet i mat. Jag skulle säga att det är svårt att mäta kvalitet i mat då det är väldigt personligt. Det jag tycker är kvalitet kanske är för någon annan helt åt andra hållet… Det beror lite på vad man har för preferenser. Vissa tycker mycket mat och mättande är kvalitet och andra tycker kvalitet är småskaligt.

“Så att det inte längre liknar mat” 

Sämre kvalitet av mat är den som är massproducerad och processad så att det inte längre liknar mat utan är mer en massa med mycket tillsatser. För mig är kvalitet mat som är ärlig och inte en massa konstigheter i form av tillsatser, kemikalier etc. Och det viktigaste att tänka på när det kommer till kvalitet gällande råvaror är var råvaran kommer ifrån. Är den hållbart, schysst producerad och smakar gott?

The Nutmeg House Västerås kvalitet

“Inte automatiskt bra”

Tyvärr är inte alla hantverk av hög kvalitet. Det finns massor av småskaliga producenter som inte riktigt håller måttet. Det är inte automatiskt bra bara för att det är gjort i kommunen exempelvis, men det är kul!

Var där för gästen

Kvalitet i service är för mig att vara där för gästen! Att vara tillmötesgående och försöka se in i framtiden och ligga steget före gästen och möta hens behov innan dom ens själva visste att dom ville ha det. Mina topp tre viktigaste grejer för att leverera bra service av hög kvalitet är:

1. Se kunden
2. Lyssna
3. Ge det lilla extra i alla lägen

The Nutmeg House Västerås kvalitet

Det bästa är ju kombinationen av hög kvalitet i mat och service när man är på restaurang. Och det viktigaste för att det ska uppnås är att det ska vara bra team work mellan kök, service, och disk. Alla delar måste funka! Det är alla medarbetares ansvar att det ska bli så bra som möjligt men med styrning från till exempel restaurangchef och köksmästaren.

Säg till!

Om du som gäst är missnöjd med kvalitet på mat eller service är mitt råd att säga till. Säg till när du är missnöjd, så att restaurangen har chans att kompensera eller rätta till det du är  missnöjd med. Vänta inte till efteråt eller springa runt på stan och berätta för alla att man var missnöjd.

 

The Nutmeg House i Västerås

The Nutmeg House drivs av Christoffer Magnusson Domeij som tillsammans med Stockholm Culinary Team vunnit OS-Silver, OS-Guld och VM-Guld. Med Christoffers dryga 20 års erfarenhet inom branschen är väntelistan till hans hemmarestaurang väl värd väntan.

Framtill nästa artikel i denna artikelserie kan du följa Christoffer på hans Instagram
Mat
Christoffer Magnusson Domeij
kvalitet
service