6
0
GÅ TILLBAKA

“Vi har tappat 80% av våra gäster”

10 månader sedan
“Vi har tappat 80% av våra gäster”

I samband med spridningen av coronaviruset har många företag drabbats av att färre människor är i rörelse jämfört med förut. En bransch som drabbats väldigt hårt är restaurangbranschen. I denna artikel-serie möter vi restaurang- och caféägare som berättar om hur coronaviruset påverkat deras verksamhet och hur de ser på framtiden. Joakim Forslund och Linnea Pettersson Wedholm från Pråmen och Magasinet berättar mer om hur de senaste veckorna sett ut för dem.

Vilka åtgärder har ni varit tvungna att ta?

– Internt har det varit fokus på att sänka alla kostnader. Vi har flyttat fler personal till dagtid och färre på kvällarna. Sedan har vi fått justera öppettiderna för att begränsa kostnaderna så att vi ska kunna ha kvar majoriteten av all personal berättar Joakim. 

– Vi har alltid haft ordentliga städrutiner. I samband med det har vi utökat med att vi desinfekterar alla kontaktytor där gäster varit: bord, stolar, kortterminaler och kassan steriliseras efter varje användning. Vi spritar händerna efter varje gäst. Vi har begränsat antalet gäster vi tar emot och vi sätter våra gäster med stort avstånd så att inga gäster sitter tätt bredvid varandra. Dessutom har vi öppnat matsalen på bottenvåningen som annars är stängt för att kunna sprida ut gästerna. När man kommer in i matsalen, vid baren och kassan har vi ställt ut handsprit berättar Linnea.

Belönar vårdpersonalen 

– Som följd av att vi stänger våra vardagskvällar så kommer vi att under tisdag till lördag erbjuda husmanskost takeaway och rabatt för endast vårdpersonal med 30% då de är de största hjältarna just nu. Rabatter är en schysst grej tänker man som gäst men i slutändan är det vi som förlorar pengar på det då det sänker våra marginaler i slutändan vilket i sin tur kan påverka personalen och det vill vi inte ska hända förklarar Joakim. 

Vilka direkta effekter har ni upplevt?

– Vi har tappat 80% av våra gäster vilket är en siffra som ökar för varje dag. Något som värmer är när gäster ringer till mig personligen och vill köpa matlådor vilket visar god vilja som verkligen uppskattas. Tyvärr har två tjänster gått bort och en diskare på timme. Vi gör allt för att garantera vår ordinarie personals jobb berättar Joakim. 

 – Det är tomt på gäster helt enkelt. Det är fint att folk kommer in och stöttar, igår var det exempelvis ett sällskap som bokat en avsmakningsmeny och de tog dryckespaketet till som ett stöd till oss vilket är så himla fint, berättar Linnea.

– Och det är det som behövs för att restauranger och caféer ska överleva. De behöver inte komma hit men de behöver komma ut. Till slut kommer det ju finnas företag kvar och utbudet kommer vara begränsat för detta kommer sätta sina spår på restaurang- och caféägare, fortsätter Joakim.

“Det handlar bara om överlevnad”

– Om tre månader kommer vi finnas kvar utan tvekan men vi kommer inte kunna ha båda restaurangerna öppna samtidigt. Jag måste garantera ordinarie personal att de kommer ha kvar sitt jobb, det är det viktigaste för mig. Hålla hårt i det som går att hålla hårt i, inte försöka sätta oss i skulder och hitta vägar för att sälja mer. Vi hoppas att folk kommer att köpa mer take away och det viktigaste är att vi ska kunna överleva med vår likviditet vi har idag. Det handlar bara om överlevnad för alla företag just nu. Det finns ingen som kommer kunna tjäna pengar på detta, utan det är överlevnad. Så är det för oss med och vi kommer korta ned vår ordinarie meny berättar Joakim.  

– Jag tror och hoppas detta kommer att blåsa över snabbt och tror att det kommer vända ganska snabbt, säger Linnea. 

Effekterna inom branschen på lång sikt

– Ja, vi är ju människor och vi måste ju ut och socialisera oss. Jag tror vi kommer vara välmående under sommaren. Den bästa tiden på restaurangåret: representationen för alla julbord kommer att bli lidande. Effekten av detta kan ha som följd att istället för att grupper om 50 pers går ut så kommer de boka tre olika sittningar med färre personer. Man kommer tappa beläggning under den perioden. Jag tror utbudet i Västerås kommer bli markant mindre, fortsätter Joakim. 

– Vi är en restaurang som har höga kostnader på allt. Dyrare driftkostnader jämfört med storleken av restaurangerna, personalkostnaden och råvarukostnaden är hög. Fortsätter detta över hela sommaren måste vi verkligen titta på hur vi ska fortsätta bygga upp vår verksamhet. Två månader i denna takt klarar vi utan problem. Efter det måste vi titta på hur vi ska bedriva verksamheten framöver. Så länge vi har någon form av beläggning så vi kommer nära självkostnaderna i den här perioden, säger Joakim. 

Är statens stödpaket relevanta för er?

– Stödpaketen är självklart bra men jag vet inte om vi kommer kunna använda det. De måste vara tydligare för att kunna hämta hem det som komma skall. Vi är extremt drabbade i restaurangbranschen. Jag tror också att det är en av branscherna som kommer återhämta sig snabbt när detta är över. Folk måste verkligen se till att stötta de som de vill ska finnas kvar. Utnyttja inte all desperation som blir, man måste se till att göra rätt för sig. Betala vad det ska kosta annars innebär det att man påverkar personal som kommer drabbas privat, förklarar Joakim.

– Vi hoppas även gäster förstår detta med take away och kan komma förbi för att köpa kvälls- eller lunchmat. Inte bara här utan överallt. Det gäller att alla hjälps åt, säger Linnea. 


Restaurang Pråmen i Västerås

Pråmen i Västerås är en restaurang som drivs av krögaren Joakim Forslund. På Pråmen får du uppleva avsmakningsmenyer och lyxiga luncher med fokus på fisk och det svenska köket. Restaurangen drivs i en båt där man också får en utsikt över Mälaren.

Pråmen
Pråmen Västerås
Pråmen i Västerås